Om fotoboken | Var görs fotoboken
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
22204
page-template-default,page,page-id-22204,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Som fotograf/upphovsperson kan man idag välja att ge ut sin fotobok på ett förlag eller att publicera den på egen hand. Det finns fördelar med bägge alternativen.

Förlag:Den traditionella rollfördelningen när det gäller förlag/författare brukar vara att förlaget tar risken, bekostar tryck och marknadsföring. Författaren får royalty efter antalet försålda böcker.

När det gäller fotoböcker gäller sällan dessa regler. Ofta får författaren/fotografen själv bekosta tryck och formgivning. Istället behåller hen oftast en stor del av upplagan och kan sälja den parallellt med förlaget. Fördelen med att ge ut på förlag är att man får hjälp med tryckeriupphandling och marknadsföring.

Egen publicering: Man bestämmer allt själv. Trycker, gör layout (eller betalar någon som gör det) och sköter själv marknadsföring och försäljning. Nackdelen kan vara att man inte befinner sig i något sammanhang. Ett förlags hemsida med flera utgivna titlar drar troligen till sig fler besökare än din egen hemsida med bara en bok. Det är säkert roligare att befinna sig tillsammans med kollegor vid ett förlagsbord på en bokmässa.