Håkan Strand: “Silent moments”
Håkan Strand
Kerher förlag, 2018
ISBN 978-3-86828-869-8
Det första jag kommer att tänka på när jag ser omslaget på denna bok är de där Ilford Multigradekartongerna. När man skulle sprätta upp en ny hundrabunt så stannade man alltid till, kanske tände förstoringsapparaten för att se riktigt, på den där bilden som var på kartongen. Nästan alltid en naturbild. Eller någon stadsgata i dimma.
Just sådana bilder är den här boken fylld av. Olivier Delhoume skriver i inledningstexten “Han erbjuder oss en lugn oas från virvelvinden av visuella intryck”
Bilderna, en på varje uppslag, är fyrkantiga, återgivna på ett tjockt, aningen gultonat papper. Här finns bilder från Sverige och resten av Europa. Några bilder från USA. Men var bilderna är tagna är ju inte så viktigt. De är perfekt komponerade och erbjuder oftast någon slags stillhet.
Efter ett par bläddringar grips jag av någon slags irriterande oro. Skulle det inte kunna fått vara en liten förvirrad turist i hörnet på den där bilden med motivet från kajkanten i Venedig. En turist i ett sådant där fånigt plastskynke som man köper när det regnar. Och de här långtidsexponeringarna ut över vattenvidderna eller i form av ett vattenfall på Island, har man inte sett dem förr? Kanske på någon vägg?
Det hela blir lite för vackert, lite för stillsamt. Jag tror att detta är en bok som egentligen vill vara en utställning. Eller ännu hellre en solitär bild på en Ilfordkartong.
Tommy Arvidson, fotograf
(som alltid drömde om att få en bild på omslaget till en bunt fotopapper)