Om fotoboken | Alla dessa nyanser av brunt och grått!
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2193
post-template-default,single,single-post,postid-2193,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Alla dessa nyanser av brunt och grått!

lådor

Dessa lådor!

Vi har sett lite för många nu. Av de lådor som fotograferna tycker om att förpacka sina böcker och bilder i. Under de senaste åren har det producerats ett tiotal sådana där boxar. Nästan alla i samma arkivbruna kartong. Jag har sett en låda i svart kartong , vilket i sammanhanget får anses rentav nyskapande. Jag kan visst förstå tanken, det är en bra förpackning när man vill leverera en produkt som består av flera enheter och som samtidigt skall vara lätt att öppna.

Jag kan visst också förstå den bruna arkivfärgen. Det är lite inne med arkiv. Se bara skarorna som besökte Lars Lerins arkivutställning nyligen. Vi är intresserade av samlande och bevarande. Det är ganska naturligt när den fysiska, analoga fotoboken är en motsats till den digitala flyktiga bilden som kan ändra karaktär beroende på vilken skärm den visas. När vi tar ut en bok ur bokhyllan vet vi vad vi får.

Men ett omslag skall ju väcka intresse, berätta något om produkten, eller vara hemlighetfull. Och det var så jag upplevde de här lådorna i början. Snygga, intressanta, något man ville undersöka. Nu blir däremot ryggradsreflexen; aha en låda till!

Det måste väl för tusan finnas flera färger på kartong! Kanske man kan klistra ett omslag på lådan? Visst har många av lådtillverkarna tänkt till, med typsnitt som berättar en historia eller med en bläckplump. Men de här produkterna skall upplevas i ett skyltfönster eller i en bokhandel eller på en bokmässa.

Den gamla historien som Karl Einar Häckner brukar berätta gäller fortfarande. Den handlar om hur det är att trolla på ett varuhus. ” Du har femton sekunder på dig, sen åker dom upp i rulltrappan”. Skall man fånga någons uppmärksamhet skall det gå snabbt.

Samma sak kan nog i viss mån gälla för fotoböcker. Det som inte intresserar vid första anblicken ser man aldrig mer åt.

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg

P.S. En kollega till mig konstaterade att den här lådtrenden startades av Henrik Nygren som 1998 formgav den kassett som Gerry Johanssons Amerikabok publicerades i.