Om fotoboken | Gaza Works
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
3576
post-template-default,single,single-post,postid-3576,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Gaza Works

kentomsl

Kent Klich

Hasselblad Foundation/ Koenig Books, 2017.

ISBN 978-3-96098-144-2

 

Det är Fotoboksprisdags igen, nu i Arles, på den stora fotofestivalen. Vinnare i klassen AUTHORS BOOK AWARD blev Ville de Calais av Henk Wildschut . Han har i flera års tid har följt det stora flyktingläger som växte upp vid den franska kuststaden Calais. Intressant bok, rekomenderas. ( http://villedecalais.nl/)

Den svenske fotografen Kent Klich fick ett hedersomnämnande för den nyutkommna boken Gaza Works. Den är gjord i samband med den utställning som just nu pågår på Hasselblad Center i Göteborg. ( pågår 3 juni till 17 september).

När jag läser den och i minnet tänker tillbaks på Klichs övriga bokproduktion så vill jag förutspå att han i någon framtida fotohistorik kommer att framstå som en av de mest betydelsefulla fotograferna i landet. Han är en fotograf som hela tiden förändrat sitt fotografiska uttryck, men som han säger i en intervju; Mötet med människorna är helt avgörande för mitt sätt att arbeta.kebt insid1

 

I sin första och andra bok, (Beths bok, 1988 och El Nino, 1999) arbetade han med en klassisk, frenetisk, fotojournalistisk metod. 28:an rakt upp i fejan, så att säga. På senare tid har hans fotografiska utveckling lett honom in på uttryck som video, mobiltelefonbilder, och insamlade amatörbilder. Men hela tiden med detta mantra; Mötet med människorna.

kentinsid3

Det kan tyckas konstigt att prata om kändiskap i framtida fotohistorik men jag tycker att Kent Klich är en fotograf som fått alldeles för lite uppmärksamhet. Men det är väl bara att inse att bilder på sandhögar, halvt sönderbombade sovrum och bröstimplantat aldrig kommer att finna vägen till någon söndagsbilaga. Men kanske har jag fel. Att bli visad på Hassselblad Center är en stor sak och, för den intresserade, en stor retrospektiv utställning över hans konstnärskap kommer att visas på Det Nationale Fotomuseum i Köpenhamn 2018, dont miss!)

kentinsid2

Hans scen är utställningar och böcker. Och det finns något välgörande i det, för det är en allvarlig och tung typ av fotografi som han sysslar med. Ingenting som man bara svär till över och sen bläddrar vidare från. Hans berättelser kräver tid och om man tar sig tid så kan man inte undgå att bli djupt berörd av vad han visar oss.

Boken Gaza Works har ett brutalt fysiskt uttryck, nästan som en bit, riktigt tjock, MDF board.

Det är en sammanställning över ett arbete som påbörjades 2001 och som (antar jag) pågår fortfarande. Det är ett slag i magen på dom som tror att Israel- Palestian konflikten bara är något politiskt rävspel. Det här är en typ av aktivistfotografi som kräver rättvisa för utsatta människor.

Boken sammanfattar ett stort och omfattande arbete. Här finns också texter av Mette Sandbye, Raji Sourani Eyal Weizman och Louise Wolters. Och allt är välskrivet och intressant men jag kan trots allt bli lite trött på exter som berättar för oss vad vi skall se och Roland Bartes och Lewis Hine, bla bla.

I ett samtal mellan Susan Meiselas och Klich pratar de om hur det är att jobba på det sätt som de bägge gör.

Man får se den här boken som en utställningskatalog och som en sådan är den oundgänglig och det bibliotek som inte genast köper in den kommer att sakna en del av svensk fotohistoria.

Men för den som vill uppleva berättelserna på riktigt är det gäller det bara att leta upp originalverken;

Gaza Photo Album, Journal 2009,

Killing Time, Journal 2013,

Black Friday, Kerher 2015.kentomsl

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg