Grainland
Johan Strindberg
ISBN 9789163776212
Bokförlaget August 2015
Jag fastnar i de suggestiva landskapen. De är både lockande och skrämmande. Omslagsbildens ensamma människa som pulsar fram i den tomma staden.
Och alla dessa ögon, ibland liksom förblindade, ibland intensivt betraktande läsaren.
Åldrande kroppar med fruktansvärda ärr.
Unga kvinnokroppar som lockande vänder sina ryggar mot betraktaren och flyr in i skuggorna.
Den här typen av svartvit fotografi har blivit allt vanligare. Vi, betraktarna, vill ha större handlingsutrymme för våra egna tankar, för att lägga in våra egna tolkningar i bilderna.
Det är intressant att se hur fotografer inspirerar och kommenterar varandra. Jag kan inte annat än tro att det är en medveten eller omedveten blikning till Strömholm när jag ser bilden på det oljemålade porträttet. Strax ovanför vänster öga är en reva i duken.
Nästan på exakt samma ställe är ett hål i duken ovanför vänster öga, på den där kända Strömholmssbilden med en oljemålning lutad mot en vägg i Paris.
Sorgsen konstaterar jag att boken börjar med en bild på en man som släpper in ljuset, men boken sista bild föreställer en helt igenspikad dörr. Befinner vi oss innanför eller utanför?
Den här boken är åtråvärt undflyende. Den rör sig i ett mystiskt land där man inte riktigt vet vad som händer. Men man vill gärna stanna kvar där.
Någon frågade mig hur lång tid det tar att läsa en fotobok? När det gäller Grainland så är svaret; länge och ofta.
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg.