Black Nest
Mathias Cristensen
Kehrer 2015
ISBN 9783868285536
Fotografi kan jämföras med poesi, eller musik. Christensens bilder kan sägas vara som hårdrock. En svartvit bredbent manglande bildmassa som väller över oss på hög volym. Den är chockerande men också känslosam. Bilderna är oftast i rörelseoskärpa.
Han visar oss ett Köpenhamn fyllt av stressade knarkande, knullande men också ömt vårdande och kanske gråtande människor.
Måleriska och påminnande om Richter, säger min konstkännande vän.
Bilderna är intima, nära. Så nära att de ibland kräver att vi håller boken en bit ifrån oss. med raka armar, för att se vad de föreställer.
Ett fåtal vyer tagna på hög höjd över staden ger det där svindlande myrstacksperspektivet. Här i alla smala gator och bakom alla fönster kan verkligen vad som helst hända!
Men det här med hårdrocken då? Den musikformen innehåller en mängd konventioner. Så är det också med den här typen av gatufotografi.
Här skall alltid finnas en hund, Moriyamas gatuhund. En utblick mot en husfasad på kvällen med endast ett fåtal fönster tända. Sex, naturligtvis (en av människans starkaste drivkrafter). Påfallande ofta en ensam människa på väg uppför eller nedför en trappa.
Jag vill inte alls kalla det klichéer, snarare variationer på ett tema. Där temat är den urbana människans livsvillkor, helt enkelt.
Christensen är en säker och skicklig uttolkare.
Några ord om layouten också. De korta texterna är återgivna med schablonbokstäver, sådana som en gång användes för att märka gods som skulle transporteras. Detta tillsammans med en öppen rygg och ett matt papper passar perfekt för innehållet. Det här skulle aldrig ha blivit lika starkt på skärm!
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg