Svensk fotoskolehistoria
30 år för fotografi
Göteborgs universitet
ISBN 9789163719035
Tidslinjen/ Timeline
Göteborgs universitet
ISBN 9789178434107
Trettio
Nordens fotoskola, Biskops Arnö
ISBN 9789198100204
Det har varit jubileum på de fotografiska skolorna. I november 2012 firade Fotohögskolan ( institutionen för fotografi vid Göteborgs universitet) 30 års jubileum med att lägga ner sig själv som enskild enhet och återuppstå som en del av Akademin Valand. Något som innebär att all konstnärlig utbildning samlats under ett tak.
I våras kom så boken om Nordens fotoskola på Biskops Arnö. 30 års jubileum även där. Den svenska fotografutbildningen har fått en början till en historieskrivning i och med att man givit ut tre jubileumsböcker.
Fotografyrket var länge något man lärde sig som lärling eller genom självstudier. På 50 talet fanns skolor som främst satsade på den tekniska sidan av fotografin. 1962 startade Tor-Ivan Odulf och Christer Stömholm, Fotoskolan. Där utbildades i första hand dokumentärfotografer även om skolan hade en reklamlinje och en kort tid en filmutbildning. Ledorden var personligt ansvar och närhet. Blixt var no-no och skrönorna från de första åren är många. Till exempel den om att man skulle stå på en stege med förbundna ögon och byta film i kameran. Själv deltog jag i en övning där man fick fotografera olika platser utom och inomhus efter att man plockat ur batteriet kameran. Ingen mätning av ljuset således.
Trett
Nordens Fotoskola kan sägas vara en fortsättning på Fotoskolan och Fotoutbildningen i Göteborg påverkades till en del av ett manifest skrivet av Christer Strömholm, Walter Hirsch, Gunnar Smoliansky och Anders Petersen. (Ständigt denna Strömholm!)
Idag finns dessutom en mängd fotografiska utbildningar på olika nivåer runt om i Sverige.
Trettio år för fotografi heter den stora jubileumsskriften från Fotohögskolan. Den kan man hitta här. Övrig information om jubileet finner du här.
Redaktörena Gunilla Knape och Pelle Kronestedt har gått grundligt tillväga. Alla tidigare elever finns förtecknade. Lärare och gästföreläsare är avporträtterade. En del i vackra porträtt tagna av Per L-B Nilsson andra i nostalgiska polaroider. Vi får bland annat se en ung Marin Parr och och en ung Bruce Gilden.
Skolan har haft en minst sagt slingrig resa under sina trettio år. Från en tid när Pål Nils Nilsson entusiastisk förespråkade två svarta pappvinklar som ett oundgängligt medel för att finna den bästa kompositionen, till Gertrud Sandqvists hardcore-konstteoretiska skola. Skolan har fått mycket kritik. Ett av de roligaste utbrotten var när några pressfotografer skällde på ” den där stykjärnsprofessorn”.
I boken får både elever och anställda komma till tals. Vi får höra berättelsen om när Per Sonne sökte till skolan och inte kom in. Kenneth Gunnarsson, som kom in på skolan det året, minns att när eleverna med Rune Hassner i spetsen besökte Christer Strömholms utställning på Camera Obscura. hängde där några nytagna bilder. Samma bilder som “Per Sonne” hade sökt till skolan med! ( Ständigt denne Strömholm!)
Fotohögskolans andra bok, som man bör kunna få tag i i fysisk form ( Prata med Akademin Valand) är egentligen en katalog från en utställning med de fotografer som undervisat på skolan. De ombads skicka in en bild som var tagen det år då de först undervisade på skolan. Här återfinns Klara Källström, Anders Petersen , Helena Savio, Helga Härenstam och Carl Johan De Geer bland de 98 medverkande. En kortfattad historik över skolan inleder boken.
Nordens Fotoskola har valt en annan väg. Här är bilden huvudsaken. Trettio tidigare elever visar bilder. Rektorn för skolan säger i en inledande text att utbildningens inriktning är bildjournalistik och redaktionell bild. Det visar sig att den grunden har lett de före detta eleverna i många olika riktningar. Katinka Goldberg visar bilder ur sin bok Surfacing. En mycket egensinnig typ av personlig fotografi. Jonas Berggren visar bilder ur serien Berusande. En nästan hallucinatorisk
skildring av ett tillstånd. De flesta av fotograferna visar bilder ur böcker vi sett under åren. Stefan Blads bilder ur boken The Family och Nina Korhonens bilder ur Revind the photographs och Minne, Muisto, Memory är några exempel.
Men det som jag gillar bäst i denna bok är ändå Malena Rydells lysande skildring av fotografers vedermödor i en tid då den fotografiska bilden ständigt omvärderas, från dokumentärt till personligt eller postmodernistiskt eller konceptuellt. Hon avslutar sin text med följande sanning: Fotografen måste ständigt vidare, det är vad hennes existensberättigande består i. Hon måste återuppfinna sig det är vad hennes överlevnad hänger på, inte minst i den värld där alla fotograferar.
Men något lite mer historik omkring den egna skolan hade man kanske önskat sig. Det hade ändå varit på sin plats att nämna till exempel Kjell Frediksson och Stefan F Lindberg som drev skolan under en stor del av de här trettio åren.
Och Nordens fotoskola, alltid välhängda utställningar med samhällsengagerande bilder, men någon gång har man väl ändå kvävt en förstulen gäspning.
De här böckerna skildrar på ett utmärkt sätt den svenska fotografiska samtidshistorien. Skall finnas på alla svenska bibliotek. Fatta, alla bibliotekarier!
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg