Om fotoboken | Studio Wezäta, färgfotografiets genombrott i svensk reklam
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2877
post-template-default,single,single-post,postid-2877,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Studio Wezäta, färgfotografiets genombrott i svensk reklam

 

Studio-Wezäta-Omslag-526x600.jpg

 

Ida Dicksson.

Votum förlag. 2016

ISBN 978-87283-81-9

 

Industrihistoriken Ida Dicksson har grävt djupt i Göteborgsförlaget Wezäta fotostudios efterlämnade bildarkiv, som nu finns på Göteborgs stadsmuseum. Bilder från 1930-talen fram till 1960-talets slut, speglar utvecklingen av färgbildens historia i svensk reklam och kokböcker. Det har blivit en fin bok om nästan 200 sidor med många bilder och intressant text.

Det var under den legendariske fotografen Sixten Sandell, 1908-1986, som började på Wezäta tryckeri och förlag 1939 och byggde upp dess fotostudio, som blev pionjärer på färgbilder för reklam och kokböcker. Efter andra världskriget åkte Sixten Sandell till USA för att där studera färgfotografiets tillämpning, både hos Kodak och hos Kings Studio i Chicago, då USA:s största fotostudio. Denna studio kom att stå som en förebild till den storstudio och färglaboratorium som Wezäta byggde och som stod klar 1960.

Från början använde fotograferna på Wezäta fotostudio tre svart/vita separationsnegativ för att framställa färgbilder för tryck, fotograferade genom rött, grönt och blått filter efter varandra. Där fanns också en Bernpohl-kamera som tog de tre separationsnegativen i en exponering, vilket gjorde att det gick att fotografera rörliga motiv. När sedan Ektachrome filmen kom övergav de separationsförfarandet.

Det var i Sverige stundtals svårt att köpa Kodaks färgmaterial och kemikalier efter andra världskriget, men Sixten Sandell hade kontakt med en bartender på amerikafartyget Kungsholm som i New York hjälpte honom att köpa vad han behövde, och som han kallade för direktimport.

Matbilder i färg för kokböcker var något av Wezäta förlags specialitet och med eget provkök lagades det mat för egna kokböcker, Stora Kokboken, och till reklambilder för livsmedelsindustrin. Axel Sandelin hette en av Wezätas fotografer som specialiserat sig på matbilder.

Det var den västsvenska industrin med Volvo, Saab, SKF, Monark, Götaverken och många andra storföretag, som kom till Wezäta studio när de behövde färgbilder på sina produkter.

Boken är en viktig historisk dokumentation över färgfotografins utveckling inom svensk reklam och jag tycker att Ida Dicksson som författare och industrihistoriker har gjort ett berömvärt arbete med att gräva fram alla bilder och fakta som på ett överskådligt sätt visar färgbildens utveckling.

Hans Hansson, fotograf/skribent.