Still Life/ Work Life
Still Life/Work Life, from the Hasselblad Foundation Collection
Art and Theory Publishing
ISNB 9789198087406
Jag brukar ofta beklaga mig över att vi inte har ett fotografiskt museum i Sverige. Jag gör mig då egentligen skyldig till ett litet tankefel. Vi har visst ett fotografiskt museum i Sverige. Det ligger i Göteborg. Det må vara litet ( tretusen bilder är inte så mycket i museisammanhang) och kanske inte har de resurser man skulle önska. Det drivs inte av skattemedel, men av en ganska stabil stiftelse.
Men den del av Hasselbladstiftelsen som ägnar sig åt fotografi uppfyller faktisk de flesta kriterierna för att kallas ett fotografiskt museum. Detta är museiorganisationen ICOMs definition av vad ett museum är: ”en allmännyttig, permanent, offentligt tillgänglig institution i samhällets och dess utvecklings tjänst, som förvärvar, bevarar, utforskar, kommunicerar och ställer ut materiella föremål från människor och deras omvärld med syftet för studier, utbildning och underhållning.” Att man dessutom delar ut ett stort fotopris och ett antal mindre stipendier är en extra bonus.
Just nu visar man ett urval av sina samlingar. Fram till den 19 maj pågår utställningen Still Life/Work Life- from The Hasselblad Foundation Collection. En lite uppnosig, märkvärdig, utländsk titel kan man tycka, men delar man årligen ut ett av världens mest prestigefyllda fotografpris kan man kanske få vara lite märkvärdig. Hursomhelst så är det en väldigt lyckad utställning. Som titeln antyder har man blandat stilleben med dokumentära arbetsplatsbilder. Och jag som alltid fått något flackande och ointresserat i blicken när jag sett Dawids rostiga klädhängare (ur serien ROST). När den nu ställs samman med Jean Hermansons gjuteriarbetare och Stig T Karlssons masungsarbetare blir jag plötsligt intresserad av sammanhanget.
Vi tvingas inse att det sker samma hänsynslösa utnyttjande av människor här som där, över hela klotet. Som i Stig T Karlsons bilder på indiska barnarbetare eller Trine Söndergaards skildring av vardagen för några prostituerade i Köpenhamn. Och förresten även i Filippo Zambons serie Secret rooms. Bilder tagna i de tomma rum där kinesiska gästarbetare i Italien nyss blivit uppslitna ur sina sängar och förts bort av poliser.
William Egglestons avätna frukost hänger på något sätt ihop med Kerstin Bernards brödbilder. Och på nåt underligt sätt hänger Monica Englunds erotiska blombilder ihop med Lennart Nilssons barnmorska i arbete. Man kanske kan säga att det här är ganska självklara kopplingar. Men vi kan gång, på gång, behöva påminnas om den mångfald av yttringar som finns inom fotografin, ögonblickets konstart.
Jag stannar till inför Kerstin Hamiltons bild på tjejerna som tar sin examen och kopplar av bara farten ihop den med en bild som inte finns i utställningen. August Sanders Unga jordbrukare har exakt samma uttryck men i en annan tid.
För alla er som inte har möjlighet att besöka den här utställningen så finns nu även en bok med de flesta bilderna samt texter av utställningens kuratorer Dragana Lujanovic och Louise Wolthers. Inte riktigt samma sak som att se Yngve Baums suveränt kopierade silvergelatinbilder, men en fin bok. Hasselbladstiftelsen utlovar dessutom en fortsättning på sina nedslag i arkivet. På bokens omslag står det NO.1.
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg.