Sommarläsning
Finns det en speciell typ av fotoböcker som vi förstrött vill ligga i hängmattan och bläddra i? Kanske dom här:
Walderstens instagram
Jesper Waldersten
Max Ström 2013
ISBN9789171262806
Jesper Waldersten, illustratören, satirmakaren, konstnären har gjort en bok till. Den kanske är hans, typ, hans tionde. Förlaget hävdar att det är den första svenska boken som bygger på Instagram. Vad nu det spelar för roll. Rolig är den. Jag tycker att Walderstens humor är en aning mer aburd än Stenmark, kanske lite som Sara Graner, men med ett annat uttryck. Kortare, snabbare till punkt.
Det är i alla fall ungefär 175 små fotografier eller teckningar eller texter skrivna med en sån där uråldrig sak som en skrivmaskin. Vissa tål att tänkas på, länge. Andra gapflabbas åt. En del blir man lite dyster till sinnes av. Boken som är i pocketformat läses bäst i hängmattan, på badstranden eller kanske på toaletten. Rekomenderas!
Tommy Arvidson
Hillevi Nagel
Karneval Förlag 2013
ISBN9789187207013
Ta en bild om dagen, var Hillevi Nagels uppdrag till sig själv. Blicken blev skarpare och omgivningarnas vardagliga självklarheter blev ett helt nytt universum att upptäcka. Vägen mellan hemmet och arbetslokalen blev Nagels motivvärld. De flesta bilderna i denna bok kommer från hennes promenader i sitt närområde.
Fotografer sägs ofta ha hela världen som arbetsfält. Man kan lätt få känslan av att de bästa bilderna finns att ta i alla exotiska miljöer på andra sidan jordklotet. Men många har bevisat att det går lika bra på en egen bakgård. En som verkligen har fotograferat på sin egen bakgård är den tjeckiske fotografen Josef Sudek. Under tioltals år var hans vanligaste motivområde den egna trädgården. På närmare håll har vi Sune Jonsson som gjorde sina främsta arbeten i sin hembygds Västerbotten.
Hillevi Nagels bilder i Gatans Poesi kommer främst från Göteborg. På sin vandring till sin arbetsplats har hon med öppna ögon upptäckt och fotograferat stadens ständigt föränderliga scenbild. Människor korsar staden i en aldrig sinande ström och alla sätter sina personliga spår i gatubilden. Antingen mycket medvetet som ett statement eller bara på grund av slarv, slump eller distraktion.
Någon har kommenterat yttrandefriheten genom att sätta röd tejp över munnen på två bronsskulpturer och en bortglömd tennisracket har växt in i en gräsmatta. Bananskalet är format som ett hjärta och oändligt många är texterna som skriker ut både könsord (finns inte i boken) och politiska åsikter.
På uppslagen i boken har fotografierna parats ihop på ett klassiskt fotoboksvis. Skugga mot skugga, skylt mot skylt, association mot association. Snö, ballonger, fotspår, texter, så lika men ändå så olika.
Småleende bläddrar jag igenom boken gång på gång och hittar alltid något nytt att stanna vid. Jag stannar däremot inte länge, för bilderna är för tydliga och allt för färdiga för att utmana min fantasi. Som sammanfattning tar jag faktiskt till en recensionsklyscha: En sympatisk bagatell.
Anders Alm
A garden
John Webb
Nya vyer 2013
ISBN97891980666203
Gamla övergivna fruktträd. En gång stod dom på stolta rader, väl beskurna för att ge maximal avkastning. Nu är dom ärrade gamla föredettingar där ingen längre ids ta rätt på frukten. Eller hålla undan gräset under träden.
Platsen har förvandlats från en kommersiell fruktodling till en magisk plats där man kan fly undan världen. En plats för meditation, lugn och ro. Trädgården ligger i Rörum i östra Skåne. Här har John Webb fotograferat.
Knotiga stammar som sträcker sig mot ljuset. Ännu en tid. Några har givit upp, förvandlats till grå ved som insekterna raskt flyttar in i.
Bilderna förmedlar en slags absolut fridsamhet. Man kan nästan höra humlesurret och känna solens värme. Just innan man somnar in i hängmattan upptäcker man att trädens stammar bildar tecken som ett slags kalligrafi.
I en inledande text kåserar Tony Lopez över ämnet äpplen. 358 äppelsorter har odlats i Sverige, får vi veta..
Tommy Arvidson