Passenger seat
Per Englund
Museum Paper 2012
ISBN9789197815024
En del fotografer fotograferar jämt. Till synes utan anledning eller syfte. Där finns en rastlöshet och och en önskan att stoppa tiden. Jag känner en fotograf som fotograferat snöhögar. Någon har fotograferat kråkbon.
Per Englund bodde en tid i en liten lägenhet i korsningen Högalidsgatan /Långholmsgatan i Stockholm. Efter att en tid planlöst fotograferat den vardagliga dramatiken på gatan, började han fotografera passagerarna i bilarna som stannade vid rödljuset. På de trettio sekunder han hade på sig hann han få några bra exponeringar. Lite grann som att fiska säger han själv i en sluttext. Det händer mycket där vid stoppet. Händer söker varandra. Någon kollar sin kalender. Ett passagerarsäte fylls helt av en jättelik pelargon. En fågel transporteras i sin bur övertäckt av en handduk.
Vi blir delaktiga i en vardagens teater som aldrig tar slut.
Boken har ett elegant konstläderomslag med ett utstansat kikarhål. Trettio ögonblick från från ett trafikljus i Stockholm. Street photography utan att lämna hemmet.
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg