Om fotoboken | Raw Power
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
1016
post-template-default,single,single-post,postid-1016,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Raw Power

13045061_O_1

Mats Bäcker

Norstedts

ISBN: 978-91-1-304506-1

Musik och foto, visst hör det ihop på nåt sätt. Jag tycker så, kanske för att jag egentligen vill vara musiker själv men är fotograf. Många fotografer jag känner musicerar eller kanske det är så att många musiker jag känner fotograferar.

Mats Bäcker är nog mest känd som fotograf men i Raw Power får vi reda på att han även spelat saxofon i olika konstellationer. Se där, ännu ett exempel. Det är alltså bevisat, musik och foto hör ihop.

Namnet på Mats Bäckers bok, Raw Power, är samma som ett album av Iggy Pop och the Stooges. Omslaget pryds av just Iggy Pop och bilden är en av Mats Bäckers mest kända. Vild av rå energi ger Iggy Pop fingret åt den danska publiken. Den bilden blev ett startskott för den då 19 åriga Bäcker. Året var 1977 och karriären som rockfotograf tog sin början.

Under stor del av sin mest aktiva rocktid fotograferade Bäcker åt den för länge sedan nedlagda tidningen Schlager. Enligt Bäcker så fyllde Schlager upp ett gap mellan Musikens Makt som hade en tydlig politisk ideologi och andra musiktidningar som bara innehöll ytligt trams. Man tog musiken, dess utövare och läsarna på allvar. Fotograferna fick en självklar plats i redaktionsarbetet. Vilket naturligtvis ökade chanserna till god bildjournalistik och bra bilder.

Det finns bilder som uppnått klassiker-eller kultstatus. Naturligtvis bilden på Iggy Pop men också  David Bowie med en dödskalle från Bryssel 1983 och Magnus Lindbergs hals från Linköping 1982. Det är ett imponerande kändisgalleri som boken visar upp. Ulf Lundell, Eva Dahlgren, U2, Rolling Stones, The Clash, Joakim Thåström, Plura, ABBA, David Bowie, Tina Turner, Grace Jones och många fler.

13045061_I_1

De bilder som fastnar mest på min näthinna är de som minst passar in på bokens titel, Raw Power, de som nästan är omöjlig att ta idag. Alla underbara bilder backstge, i turnébussen, på fik eller hemma hos artisterna. Det var en tid när de var tillgängliga på ett helt annat sätt än idag. Skivbolagen hade inte börjat styra presskontakterna med järnhand.

Bilden på U2 och deras  loge på Roskildefestivalen 1982 är helt underbar.  Från en skruttig barack med taket förankrat med snören tittar tre musiker ut genom ett litet fönster. Det ser regnigt och grått ut. Antagligen lite kallt och fuktigt inomhus. Där förbereder sig ett av de största rockbanden någonsin för sin konsert. Idag skulle inte ens ett garageband acceptera liknade förhållanden. Oförglömliga är också bilderna på Totta Näslund på “ölsjappet” Tranan  och en leende Ulf Lundell alldeles svettig efter en spelning. Bilderna blir tidsbryggor, fotografi när den är som bäst. Enkelt och okonstlat.

Boken är inte bara rockhistoria utan även fotohistoria. Man märker på den fotografiska estetiken att de inte är tagna idag. Det är Tri-X och D-76 med ett tydligt dokumentärt anslag. Idag kan man ju knappt  se en bild på en artist utan att det skriker styling och photoshop. Bäckers bilder är levande och direkt ur verkligheten. Även de arrangerade bilderna har samma äkthet i sig.

Till bilderna har Mats Bäcker också skrivit texter som berättar  om artisterna och hans egna minnen kring fotograferingen. Det är  mycket värdefullt och intressant. Bäcker är heller inte rädd att berätta om misstag som han gjort genom åren. Det är befriande att någon vågar gör det. Vi som har varit med ett tag vet att misstag är en viktig del av den kreativa processen, vare sig man spelar ett instrument eller tar en bild. Ingenting kan hela tiden vara perfekt.

Anders Alm