Figure out.
Denise Grünstein. Bokförlaget Arena. 2010.
ISBN 9789178433353
Naturen är Denise Grünsteins studio. Där händer det märkliga saker. Saker vi aldrig riktigt förstår. Men det finns ett värde i att inte förstå. Så här säger fotografen i en bildtext:
Det jag inte förstår intresserar mig. När ingenting är antingen eller, utan allting kan vara både och.
Det är ofta något obehagligt som sker och det är alltid kvinnor som agerar. Bilderna verkar ibland vara hämtade ur en Hitchcockfilm. I serien Figur i landskap är en kvinna på flykt, eller på jakt efter något. I storslagna panoramabilder följer vi kvinnan i ett grönt, lite vildvuxet parklandskap. Ibland skymtar vi bara kvinnan bakom en häck.
Samma filmiska känsla finns också i nästa bildserie, som är fotograferad i den finländska skärgården. Där finns en ton av dolt hot mot den kvinnliga huvudfiguren som rör sig runt gårdarna och åkrarna, till synes hela tiden på väg någon annan stans. Den här bildserien är fotograferad i svartvitt med storformatskamerans skärpa och tonomfång.
Boken är publicerad i samband med Grünsteins stora retrospektiva utställning på Museet för Nutidskonst, KIASMA, i Helsingfors hösten 2010. Vi får ta del av ungefär 7–8 av hennes utställningsprojekt. Hennes förhållningssätt till det fotografiska hantverket är välgörande fritt, hon fastnar aldrig i något maner. Det börjar med flickan i badmössan, den bild som Grünstein visade på utställningen Bländande bilder på Fotografiska museet 1981 Den är tagen med en Dianakamera, en enkel plastkamera som är mer berömd för sina tekniska brister än sina fördelar.
I Zone V gestaltar hon en av världshistoriens vidrigaste epoker, judeutrotningen under andra världskriget. Bilderna är askgrå och tryckta på ett matt papper. Detaljer, som en judestjärna, ordnade arkiv, och så flera sidor med bara ett grått töcken. Bilderna är bland annat tagna i koncentrationslägren Theresienstadt och Auschwitz. Allt är väldigt välordnat, oproblematiskt och just därför väldigt skrämmande och obevekligt.
Figure out är en bildserie från hennes senaste utställning. En kvinna, vars ansikte ständigt döljs av hår, ett bord med vit duk. Bordet är placerat på en strand och i ett mörklagt rum. Håret förekommer i form av peruker och avklippta hårhögar. Här kan man se att surrealismen varit en inspirationskälla, och verkets titel antyder att man själv får fundera ut eller projicera sina egna tankar på bildernas innehåll. Hos mig framkallar de till en del samma obehagskänsla som hos koncentrationslägerbilderna. Men denna gång på blankt papper och i färg.
En god vän till mig orerar jämt om att det så sällan kommer ut böcker som sammanfattar de bästa svenska fotografernas livsverk. I det här specifika fallet är det ett nedslag mitt i karriären.Konstkritikern och f.d. museichefen Bo Nilsson sätter i en efterskrift in Grünstein i ett konshistoriskt perpektiv.
Bokens avslutande bild heter Work in process och lovar att en helt ny sida av Grünstein snart kommer att nå våra ögon. Att den här boken kommit ut är en kulturgärning. Mer sånt!
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Malmö.