Fotoboks nomineringar
De nominerade till svenska fotografipriset har offentliggjorts!
Och man kan konstatera att juryn har gjort ett utmärkt arbete.
En naturbok (när såg vi det i fotoboksprissammanhang senast?)
En bok från den s.k. glesbygden (Den som vi stadsbor tycker är lite exotisk och väldigt ålderdomlig)
En bok om ungdomar i storstan
En konstnärlig klipp o klistrabok
En resedagbok från främmande land.
Ett slags tvärsnitt ur fotoboksfloden
Här kan konstateras, och det gläder åtminstone mig, att de nästan alla de nominerade böckerna hör hemma inom genren foto/foto. Den enda som kan kategoriseras som konst/foto är väl Jesper Walderstens ”All over” där fotografiet ingår som en teknik bland flera andra.
Och när det nu har valts en vinnare bland dessa nominerade så inser ju alla att det blir en jämförelse mellan äpplen och päron. (Vem denna vinnare är får vi veta den 11 mars om vi besöker Bio Rio i Stockholm). Läs mer här
En anledning till att besöka Bio Rio den dagen är att man där får se alla böcker som lämnats in till tävlingen, ett nittiotal. Det brukar vara en intressant upplevelse att få ta del av de senaste årens svenska fotoboksutgivning, samtidigt. Många av böckerna är gjorda för speciella ändamål och för en speciell publik.
Och så brukar det alltid finnas några få som får mig att tänka på den där recensenten på tidningen Land. I sin recension hade han räknat ut hur många träd som skulle ha sparats om man inte hade tryckt den aktuella boken.
Men det mesta som publiceras håller väldigt hög kvalitet. Martin Bogrens skildring av livet runt de svenska dansbanorna, Simon Johanssons fina barnbilder, Marie Nilssons stadsvandringar i Liljeholmen, Lotta Törnroths imaginära öar. Alla är de exempel på fina fotoböcker.
En bok som det talats för lite om är Anders Schönborgs ”Liv utan liv” Den är en nedstigning i den allra hemskaste världar av social förnedring och terror. I mycket är den ett verk av formgivaren Greger Ulf Nilsson. Den handlar om Angelicas liv och död.
Schönborgs avslutande text säger det mesta: ” Jag kunde inte tro att ett samhälle som vill kalla sig civiliserat skulle kunna uppvisa en sådan kyla, råhet och visa på ett så tydligt människoförakt.
Jag vet inte om den ens var inlämnad till årets tävling, men för mig framstår den som en av de senaste årens mest drabbande fotoböcker.
Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg