Om fotoboken | Svenska fotobokspriset 2016
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2705
post-template-default,single,single-post,postid-2705,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Svenska fotobokspriset 2016

02

 

Och vinnare blev; Martina Hoogland Ivanow med boken Circular wait- Sattelite- Second nature. En bok i tre delar förpackad i en box.

Så här tyckte juryn: Boken har poetisk täthet och tyngd med en fotografisk personlighet som utmanar vår invanda blick på fotografi, och öppnar för personliga tolkningar. Formgivningens alla val står i dialog med innehållet och skapar en klarhet och skärpa.

Läs mer här:http://www.fotosidan.se/cldoc/svenska-fotobokspriset-gar-till-martina-hoogland.htm

Evenemanget, som utspelades på Rival vid Mariatorget i Stockholm, var välbesökt och trivsamt….. Och pågick fortfarande när jag gick vid ettiden natten till lördagen.

Värt att notera för er som inte var där, är att i år publicerades ett jubileumsmagasin, Svenska fotobokspriset 20 år. Har kan man se bilder från nominerade och vinnande böcker och som en kommentar till bilderna och till prisets funktion och utveckling, en text av Niclas Östlind.

Både magasinet och den sedvanliga brochyren om priset kan man säkert få tag på genom att kontakta Svenska fotografers förbunds kansli.

Östlinds text tar upp frågor som diskuterats sedan prisets tillblivelse. Som detta om den totala frånvaron av fotoillustrerade verk, som kok och trädgårdsböcker. Eller tanken att man skulle inrätta flera kategorier just för att få med dessa och andra åsidosatta kategorier.

Men han har också grävt djupare i juryns inriktning och representativitet och analyserat vilka böcker som oftast vinner. Det visar sig att den dokumentära och den berättande genren är starkare än den konstnärliga.

Det här är en intressant text som alla fotoboksintresserade bör ta del av.

Kanske kan den sätta fyr på diskussionen om fotoböcker. Jag gick i alla fall igång direkt och kommer gärna ut som en dokumentärkramare och tycker att konstnärliga verk (whatever that means?) har så många andra möjligheter till premiering.

Sen kan man naturligtvis tycka att det är en aning besvärande att ett pris som i själva verket bekostas av pengar från Sveriges författarfond, och i förlängningen av att böcker lånas ut på de svenska biblioteken; Att ett sådant pris, som vilar på pengar från massor av utlåningar av just trädgårds och kokböcker, premierar smala och sällan utlånade fotböcker.

Men å andra sidan säger sig Fonden i första hand vilja stödja den den litterära kvaliteten. Man vill att pengarna skall gå till något som (citat):göra största möjliga nytta för mottagarna – och i förlängningen för svensk litteratur. Och kanske man kan hävda att smala personliga dokumentära böcker har en aning större värde för svensk litteratur, än kok och trädgårdslitteratur?

Hursomhelst, det var en bra och intressant kväll På Rival, med Kristoffer Lundström, välkänd från kulturprogrammet Kobra, som diskussionspartner till alla de nominerade. Och kanske bäst av allt; man fick se ett hundratal fina fotoböcker. Alla de som lämnats in till priset fanns för läsning på scenen.

Och till sist tänker jag på en sak som en bekant till mig yttrade i en diskussion om just Fotobokspriset: Det finns ingen rättvisa!

Tommy Arvidson, fotoboksintresserad.

 

01 03 04 05 06 07 08 09 10 11