Om fotoboken | Fotoböcker i Paris
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
962
post-template-default,single,single-post,postid-962,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Fotoböcker i Paris

Halmen ligger strödd utanför restaurangerna. Det är Beaujolais nouveautid i Paris. För en del parisare är den festen det man mest förknippar med November. För de tillresta från hela världen är det dock Mois de la Photo som är det viktiga. Varannat år fylls Paris av fotoutställningar på gallerier och museer samt på de stora evenemangen Paris Photo, Offprint och Nofound Photofair

Paris Photo har blivit den naturliga samlingsplatsen för alla fotointresserade. Och även för affärsmännen och galleristerna som här hyr sig montrar för sexsiffriga belopp. Jag fick i år en känsla av att galleristerna vågat ta ut svängarna lite mer än tidigare, visa lite mer samtidsfotografi. De där kontaktkartorna av Edvard Veston och gamla gulnande 18×24 kopiorna av Robert Frank har trängts undan lite grand. Man kan få se bilder av Bertien van Manen och Jessica Bachaus. Nina Korhonen visade två bilder ur sin kommande bok. Det svenska galleriet Gun gallery fanns på plats och visade bilder av Anders Petersen, Gunnar Smoliansky och Gerry Johansson.

Arkive of Modern conflict öste på och visade hundratals vintagebilder ut sitt stora arkiv där man kan finna både bilder av storheter som Bruce Gilden såväl som historiska bilder tagna av okända fotografer. Arkivet, som är privatägt, samlar på fotografi på ett oförutsägbart och kreativt sätt. Man gör också böcker utifrån sina samlingar. Man ägnar sig åt ett slags samlande som är helt omvänt mot museers samlande. Här är bilden det viktigaste, sammanhanget och proviniensen kommer i andra hand.

Antikvariaten visade upp sina finaste dyrgripar. Hos nästan varje handlare fanns något exemplar av Andy Warhol katalogen från Moderna Museetutställningen 1968. Inte så konstigt kan tyckas. Den trycktes i 200000 exemplar. Trots detta så kostar första upplagan idag runt 10 000:- . Och visst är det lite speciellt att få stå och bläddra i Robert Franks Les Americains från 1958 även om man vet att den finns i åtskilliga nytryck.

Några dagar tidigare kan man på en fotoskola i en annan del av Paris få en försmak av kommande fotoböcker. Det är i alla fall vad många av de runt 150 deltagarna i Lens Culture och Fotofests Portfolioreview hoppas på. Efter att ha visat sina bilder för ett 50 tal reviewers bestående av museimän, förläggare, curatorer mm. hade man på tisdagskvällen öppen visning där vi, allmänheten, fick se deltagarnas arbeten. Jag fastnade mest för berättelserna och tyckte nog att de experimentella arbetena mest var…experimentella.

Engelsmannen Jon Tonks hoppades på ett bokkontrakt med sitt The Empire Project, en fantastisk bildserie om Englands kolonier. Amerikanskan Loli Kantor hade redan påbörjat sin bokkarriär. Hon hade skrivit kontrakt för en utgivning 2014 av sitt arbete om judisk vardag i Östeuropa.

Fotoboksutställningen Offprint höll i år till på Paris Konsthögskola, Beaux-arts de Paris.

Här håller de mindre och medelstora förlagen till. Förlag som Morel Books, Pierre von Kleist Editions, och Chopped Liver Press. Här finns också de fotografer som ger ut sina egna böcker En av dem är Sebastien Girard. Han har valt sina hemmakvarter som motivområde. I den första boken Nothing but home, fotograferar han sin egen lägenhet under renovering. Nästa bok, Desperate cars, är inriktad på de bilar i grannskapet som har fått olika mindre parkeringsskador och helt enkelt är lite ledsna. I den tredje boken, Under house arrest, har ha värnat om alla växter som förtvivlat försöker ta sig ut genom fönster  persienner eller staket. I sitt senaste verk har han hängt på den rådande trenden med insamlade bilder. Han har samlat in bilder tagna under s.k. strippogramfester. Den är inte alls lika fin som de tre första, tycker jag.

Det eviga samlandet, som sker via loppis och internet börjar bli lite tjatigt. Förlaget KesselsKramer är fortfarande mästarna med sina välgjorda bokserier In almost every picture och Useful photography.

Andreas Schmidts The Cost of Photobooks där han samlat antikvariatsannonser för våra mest kända fotoböcker, känns inte så där väldigt intressant. Hans 38 Andreas Schmidt är kanske lite rolig att bläddra i. Där har han letat upp porträtt på 38 st på personer med hans namn. Vem är den rätta?Men det känns som att göra det lite för enkelt för sig.

De riktigt stora fotoboksförlagen håller till på Paris Photo och även där försigår en himla massa samlande, eller återutgivande snarare. Bruce Davidson boxen, Eggleston ( flera boxar) och så Robert Frank, allt han någonsin gjort. Till och med portfolion han hade med sig när han emigrerade till USA samt en bok med hans farsas bilder! Fantastiska böcker gjorda av fantastiska fotografer men man blir ibland lite mätt på mångfalden.

Men visst visas det mycket nya fina fotoböcker i Paris, jag skall inte vara så grinig.

Några exempel;

Uncle Charlie  av Marc Asnin på Contrastobooks

Hester av Asger Carlsen på Morelbooks

7 rooms av Rafal Milach på Kehrer verlag

Och förstås den prisvinnande City Diary av Anders Petersen på Steidl

På det lilla cafét Thélescope hölls en liten fotoboksutställning. Där i källaren kunde man köpa signerade böcker från sex olika förlag, däribland svenska Journal och japanska Super Labo.

Detta var nog den plats i Paris där man träffade på mest fotoboksproducerande fotografer på minsta möjliga yta. Här signerade till exempel, J H Engström, Ron Jude, Morten Andersen och Hannah Modigh.

Tommy Arvidson fotograf och skribent i Göteborg