Om fotoboken | Niclas Östlind: “Published, photobooks in Sweden”
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
22426
post-template-default,single,single-post,postid-22426,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Niclas Östlind: “Published, photobooks in Sweden”

 

Fotografi: Mikael Olsson, Sam van Oosten, Niclas Östlind, Kalle Sanner, Carl Ander.
Text: Niclas Östlind
Formgivning: Greger Ulf Nilsson
Förlag: Koenig Books, London, 2019
ISBN 978 3 96098 475 7

 

2004 gav Gösta Flemming ut det lilla häftet Foto i bok.(egentligen ett särtryck ur boken Tack för lånet från Sveriges Författarfond) Det har sedan dess varit min guide i den svenska fotoboksvärlden. Nu kommer en slags uppföljare, extended och med extra allt.

Intresset för fotoböcker ökat och manifesterades i den stora utställningen på Hasselblad Center där vi fick bläddra i ett rikt urval av svenska fotoböcker. Här är katalogen. (Och utställningen vandrar vidare runt i Sverige)

Greger Ulf Nilson har gjort formen och visst får man vrida och vända på boken för att hitta det man vill. Kolofonen är tryckt på bakre pärmens utsida och och innehållsförteckningen kommer på sidan 14. Skyddsomslaget täcker bara en del av pärmen, och är vikt på amerikanskt vis. Jag gillar det där, och det är i högsta grad modernt. En fotobok skall vara som en liten upptäcktsfärd in i ett främmande rike. Nilson kan konsten att balansera formen så att den förstärker innehållet.

Östlind börjar från början: Molins Fontän och Malmska valen är kända som de allra tidigaste svenska fotoböckerna. Vi talar här om senare delen av 1800-talet. Han lyfter fram de viktigaste och mest omtalade böckerna. Här beskrivs också de personer och förlag som har haft stor betydelse för fotobokens utveckling.

Författaren delger oss små intressanta detaljer som historien om när man inte kunde arrangera en neutral bakgrund för fotograferingen av den Malmska valen. Man kände sig tvingad att skriva en liten bildtext där man poängterade att de detaljer som syns i bakgrunden har ingenting med valen att göra. Man trodde inte att läsarna skulle kunna förstå bilden utan en förklaring.

Jag blir något förvånad när jag läser det sista stycket i kapitlet; “Händelsehorisont marks the point at which the photobook currently finds itself.”

Boken Händelsehorisont är en akademisk avhandling av Cecilia Grönberg. En i många stycken genial avhandling med många intressanta ingångar i fotografiets betydelse i den digitala världen. Men att den skulle vara själva rikslikaren för vad en fotobok kan vara?

Men då går det upp för mig att Östlind naturligtvis skriver utifrån sin utgångspunkt, som universitetslektor på Valand och fil. dr. i fotografi. Ur ett akademiskt perspektiv således. Men missförstå mig inte. Boken Published ger absolut en vidsynt och initierad bild av den svenska fotoboksscenen.

I bokens bakre halva anknyter man till utställningens tre teman och presenterar ett urval av böcker med både omslag och insidesbilder under de tre rubrikerna: Ego, Image och Society.

Den kanske intressantaste delen av boken är de intervjuer som Östlind gjort med företrädare för den svenska fotoboksvärlden. Vi får möta förläggare, bokhandlare, formgivare, fotografer, fotobokslärare, textförfattare och en bibliotekarie.

Elsa Modin på Hasselbladbiblioteket i Göteborg berättar att man, antagligen som enda bibliotek i Sverige, har valt att prioritera den fotografiska upphovspersonen i första hand. Något som vi applåderar, vi som snurrat runt på svenska folkbibliotek och letat och letat efter fotoböcker där en textförfattare har medverkat och skrivit en snutt. Eller ta exemplet, Petersen/Engströms From back home som på vissa bibliotek fortfarande skall sökas under Geografi, Värmland.

Anders Petersen är en av de intervjuade. Han berättar om om hur Café Lehmitz kom att prägla hans liv. Fotograferna Klara källström Och Tobias Fäldt pratar om vikten av att ha ett nätverk. Förläggaren och formgivaren Matilda Plöjel berättar om den frustration hon kände när hon gjorde beställningsarbeten, något som fick henne att starta ett eget förlag där hon kunde bestämma helt själv.

Boken innehåller tio intressanta intervjuer. Vi får en inblick i en värld där böcker med bilder i lever

i helt andra kvarter än böcker med text i. Det är ingen slump att fotoböcker förekommer mer sällan på mässor som Bok & Bibliotek. Istället har man egna mötesplatser som Landskrona Fotofestival och Fotobok Gbg. Svenska fotografer publicerar sig allt oftare på utländska förlag och rör sig på internationella arenor som Polycopies i Paris eller Unseen i Amsterdam.

Så man får säga Äntligen! En bok som insiktsfullt och noggrant avhandlar den svenska fotoboken.

Min enda allvarliga invändning mot denna bok är att den är skriven på engelska. Men det hänger kanske ihop med författarens bakgrund. På Akademi Valand i Göteborg sker idag en stor del av undervisningen på engelska. Och tittar man på nutida fotoböcker så är faktiskt titlarna ofta på engelska och man har åtminstone en sammanfattning på engelska.

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg