Om fotoboken | Fotoböcker i Norden 2
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
22636
post-template-default,single,single-post,postid-22636,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Fotoböcker i Norden 2

Fotoböcker i Norden 2

 

Fotoböcker är något som sällan blir storsäljare. De speciella kvalitéer som vi vill att en fotobok skall ha gör att den blir dyr att producera. Som fotograf får man ofta söka stöd för att få ut sina produkter. Och stöd finns. Längmanska, Kulturrådet, Författarfonden med flera. Vi är lyckligt lottade här uppe i Norden.

Det är svårt att se hur Norges fotoboksarena hade sett ut utan Stiftelsen Fritt Ord. En kollega jag träffade i Oslo hävdade att Fritt Ord är viktigare för norska fotografer än det norska Kulturrådet. Stiftelsen ger, förutom till fotografi, bidrag till litteratur, film, teater och journalistik.

Så här beskriver man sin målsättning: ” Stiftelsen Fritt Ords fremste formål er å verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord.”

Man ägnar sig således åt det vi brukar kalla dokumentär fotografi. En term som man tolkar väldigt brett.

Nyligen släpptes del fyra av Journal of Norwegian Photography. Här får vi ta del av åtta norska fotografer syn på omvärlden.

Elin Høiland har korsat landet på jakt efter kungliga porträtt. Det visar sig att seden med att ha ett kungaporträtt i hemmet fortlever på de mest oväntade ställen.

Katinka Goldberg gör en resa i sin judiska familjs historia under andra världskriget. Familjealbum, symboliska landskap, dagböcker och dramatiska collage skapar en dramatisk berättelse.

Ungdomars psykiska ohälsa är ett stort samhällsproblem. Theresia Alice Sanne låter de avporträtterade själva arbeta vidare på sina porträtt med tuschpennor, färgpennor, poesi och eld.

Line Ørnes Søndergaard skildrar ett Europa i kris. Arbetslöshet, missbruk men även allvarliga försök att finna sig till rätta i samhället.

När Fred Ivar Klemetsen bestämmer sig för att återvända och se vad som hänt med gamla kärlekar och vänner blir resultatet en serie intima och kärleksfulla bilder från då och nu.

Monika Strømdals  ännu pågående arbete skildrar de billiga amerikanska hotell som är steget över att sova på gatan. Här kan personer bo i åratals om inte de lokala myndigheterna tvingar dem att upphöra med sin vistelse. De får då söka sig vidare till ett annat lika nergånget hotell.

Paul S Amundsens svartvita porträtt och landskapsbilder hoppas jag kan bli till egen bok. De här lågmälda fotografierna behöver en egen solitär inramning.

Damian Michal Heinisch följer ett spår från sin farfar fram till sin egen barndom. De levde alla på en plats i Europa som är hårt prövad av stridigheter från andra världskrigets dagar fram till i dag.

Att få vara med i den här publikationen innebär inte bara publicering i en bok. Under arbetet med sitt projekt deltar man i seminarier och workshops tillsammans med de andra fotograferna i boken. Mentorer har varit Pieter ten Hopen och Marie Sjövold, samt Gösta Flemming som arbetar med formgivningen tillsammans med, kan man anta, åtta starka fotografviljor.

En del av de berättelser som finns med i tidigare delar av NJP har utgivit som egna böcker. Morten Andersens Fast Cities och Helge Skodvins underbara betraktelse över Volvo 240, är två exempel.

Den här serien böcker ger en utmärkt inblick i vad norska dokumentärt arbetande fotografer sysslar med.

 

Norwegian Journal of Photography nr 4
Formgivning: Gösta Flemming
Journal, 2019

Tommy Arvidson, skrivare och fotograf i Göteborg