Om fotoboken | Emanuel Cederqvist: ” The margin of error”
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
22577
post-template-default,single,single-post,postid-22577,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Emanuel Cederqvist: ” The margin of error”

Formgivning: Studio Moss

Förlag: Blackbook Publications 2019

 

Enligt SMHI så är det idag, den 28 juni, i Sarektjåhkkå, Sareks nationalpark, minus 1 grad på dagen och minus 4 på natten. Jag längtar inte dit, men Cederqvists bok får mig att förstå att det är en intressant plats och en fantastisk naturupplevelse.

 

Han vandrar i fjällmassivet i professor Axel Hambergs fotspår. Där mitt ute i den mest fagra vildmark vi har i Sverige försökte Hamberg i början av 1900-talet ta kontroll över naturen genom att upprätta mätstationer med diverse meteorologiska och andra instrument. När Cederqvist idag vandrar i samma marker ser han istället ”en möjlighet att släppa kontrollen.”

 

Denna bok smälter samman upplevelser från olika tider, från en plats som enligt hemsidan är Sveriges mest otillgängliga nationalpark. Den nutida fotografen skapar collage där halva bilden är tagen runt 1920 och den andra halvan idag. Vi anar skillnaden eftersom halva bilden är i färg och den andra är svartvit. Motivet har inte förändrats nämnvärt.

Kanske är det här en naturfotobok för vår tid. Nu när vi översvämmas av naturfilmer i alla media. Naturfilmer som har en sådan teknisk perfektion att ingen fotobok kan konkurrera med dem. Vi får här istället en berättelse om platsen, en berättelse där texten är lika viktig som bilden. Boken som fysiskt objekt inbjuder till bläddrande fram och tillbaks och reflektion.

 

Cederkvist blir själv så fascinerad av Hambergs vetenskapliga arbeten att han skaffar sig en heliograf, ett instrument som mäter antalet soltimmar per dag. Denna monterar han upp på sitt tak hemma i Göteborg, som en slags hommage till de vetenskapsmän som en gång försökte tämja naturen.

 

I en tidigare bok (Observatören, 2016) har Cederqvist skildrat en av Hambergs kollegors försvinnande. Emanuel Hofling går bort sig i dimman på fjället en dag 1917. Man har återfunnit en guldring, en barometer en ryggsäck och ett fickur, men ingen kropp. Man läser med fördel bägge böckerna tillsammans.

Tommy Arvidson, Fotograf och skribent i Göteborg