Om fotoboken | Diary
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
4290
post-template-default,single,single-post,postid-4290,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Diary

 

IMG_0111.jpg

 

Gunnar Smoliansky
Essä: Johanna Ekström
Formgivning: Waters Lövenhielm

ISBN 978-91976326-7-6

Ibland undrar jag om inte vissa fotografer är födda på och arbetar på fel plats. Ta en sådan som Smoliansky, säg att han bott i England eller USA. Han hade säkert varit lika stor som Eggleston eller Robert Frank. Det hade ordnats stora utställningar på MOMA som sen turnerat över hela världen.

Inte för att jag tror att Smoliansky bryr sig mycket om den sortens uppmärksamhet men det är en intressant tanke, för han har absolut den sortens kvalitet i sitt arbete.

När nu hans senaste bok kommer ut i vårt lilla land så är det några av hans vänner som har dragit ett tungt lass för att färdigställa detta verk som nu kommer ut i 1350 exemplar. När man gör en så liten upplaga i USA kallar man det ”exklusive artist book in a very limited edition.”

Som i all riktigt bra fotografi så finns det små gåtor i hans bilder. Vi får tänka till lite. Kanske vi ibland inte förstår men får ändå ett småleende på läpparna för det finns ju något där, eller…

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpgIMG_0117.jpg

Hans bilder blir ibland ett slags katalysatorer som får oss att tänka på något halvt bortglömt, något som egentligen inte alls har med de aktuella bilderna att göra.

En skugga eller ett par kvarglömda skor kan väcka minnen till liv hos oss. Det har aldrig varit fotografens avsikt och han kommer sällan att få reda på vad vi upplevt.

De här bilderna kom till efter att vännerna Gerry och Jäger hade pratat ihop sig om de där fotopapperskartongerna  i format 18x 24 som fyllde Gunnar Smolianskys labb. (Han är känd för devisen, om jag nu minns den rätt; Man tar fram ett negativ, gör en bild som man sen stoppar i en kartong.)

Vännerna Johansson och Ahren beslöt att göra en riktigt fin bok med bilder ur de där kartongerna. Kopior kopierade på olika slags papper. Och jag försöker räkna ut hur boken är tryckt. Är det fyrfärgsoffset eller är det någon slags duplex eller triplex? Vissa bilder är neutralsvarta medan andra har en brun ton som Record Rapid, fast ännu brunare. Eller är det rentav så att det är digitaltryck?

Och ursäkta att jag grottar ner mig i detta men här är nog en bok för de riktiga Smolianskyfansen.

De som vill se bilderna i exakt rätt format, så att säga out of the box. Och jag tillhör tyvärr inte dem måste jag säga, för jag föredrar faktiskt den Stora boken. Den som kom ut på Steidl för ett antal år sedan. Och hukande för allt spott och spe jag kommer att få från de invigda så gillar jag nog de lite hårdare återgivna bilderna i One picture at a time. Men å andra sidan så kan man aldrig få nog av den här mannens bildpoesi.

Och visst finns det en skönhet i de sublimt tyckta gråtonerna. Jag längtar redan efter del 2. Den finns ju där, i lådorna…

Tommy Arvidson, skribent o fotograf i Göteborg

Tags: