Svartvita böcker.
De här två böckerna hamnar bredvid varandra, i tankebanorna och i på sängkammarbordet. Egentligen har de inte mycket gemensamt, inte ens utgivningsår men det är något med fotograferingsmetoden. Det där samlandet som man i tagningsögonblicket inte har en aning om vart det skall leda men som sen, tillsammans med andra bilder, visar sig bilda en berättelse. Det de bägge fotograferna samlar på är iakttagelser. Något man råkat se i ögonvrån. Det här är en svår konst. Det gäller att gallra bland de där uppenbara motiven, saker som ser skojiga ut. Om knasiga bilder får ta överhanden blir det lätt platt och ointressant. De här två bildskaparna faller inte i den fällan.
Båda böckerna är fotograferade i svartvitt, detta uttryck som som med dagens teknologi egentligen bara innebär att man ändrar i en meny.
En gång i tiden stod det för många fotografer för en slags kreativ frihet. Man kunde, med lite framkallningsknep, få upp känsligheten på filmen till 1600 ISO. Man behövde inte fundera på färgfiltrering eller blandljus utan man kunde ägna sig helt åt det viktiga, bilden.
Är det denna nostalgi som gör att svartvitt är så populärt? Nej jag tror man får söka sig längre tillbaks. Kolteckningar och grafiska blad har också den där lockelsen. Den förtrollning vi kan uppleva i och med att vi själva får fylla i och bli en slags medskapare till bilden. Samma sak som att läsa en roman egentligen. Vi fyller på med vår egen fantasi.
Metrograd
Markus Andersson
Eget förlag 2017
ISBN 9789163379932
Det är en kall mulen värld som Anderson leder oss in i. En värld i upplösning och förslumning.
Här finns inga människor men många tecken på mänsklig aktivitet. Spår i snön och en arkitektur som verkar ha gått vilse. Grafittin lever och pekar på möjligheten till motstånd. Dramatiska ödesmättade bilder med kulhål i fönster och övergivna kontrollrum. Boken signalerar fara, gul rygg och svartvita fotografier, som sådan där randig varningstejp.
Phone Diary XV
Jerker Andersson
Jerker Anderssons förlag 2016
ISBN 978-91-982143-2-1
Detta är del tre i en serie små böcker fotograferade med telefonen och i ett format påminnande om en (ganska stor) telefon.
Det är egentligen en slags bilddikter som handlar om resande, vårt förhållande till naturen, och om iaktagelser i de egna kvarteren.
Det är lätt att skapa egna berättelser utifrån de skenbart enkla bilderna, tankarna vandrar iväg. Jag tror det här är en bok att ha i fickan. Som man kan avnjuta lite då och då, på bussen, medan man väntar hos tandläkaren osv. Förvånas över och förtrollas över hur intressant vardagen är om man stoppar tiden, gör ett väl valt utsnitt och omvandlar till svartvitt.
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg.