Om fotoboken | PERMANENT VACATION
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2780
post-template-default,single,single-post,postid-2780,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

PERMANENT VACATION

IMG_5751

Rikard Laving

Stockholms Fotoantikvariat 2015

ISBN 9789163784323

Min fru säger att boken ser ut som ett sånt där skissblock man köper på Tiger. Jag vet inte om ni känner till Tiger, men det är en sådan där lågpriskedja som bland annat säljer pappersvaror som är väldigt billiga …och fint utförda. Trådbundna anteckningsböcker och sånt. Boken är alltså minimalistisk eller kanske man kan säga anonym.

Den är ändå gjord med stor omsorg. Från den präglade texten på omslaget, de tre olika pappersorterna som bildar omslaget till de finurligt dolda häftklammrarna. Runt boken sitter en tunn tunn, nästan osynlig gummisnodd. Inte en vanlig gummisnodd dock, denna är textilklädd.

Men allt detta vore ointressant om det inte var så att den här boken innehåller en väldigt bra historia. En både gripande, en med en slags torr humor, berättad familjehistoria. En den av berättelserna är rent fruktansvärda.

Den utgår från Rikard Lavings farfar Gösta super-8 filmer från 60 och 70-talet. I enskilda bilder eller bildsekvenser får vi uppleva den där sortens händelser som man då fångade på film. Födelsedagar, högtider och semestrar.

Lavin har laddat bilderna med lankoniska texter som handlar om en familj och en tid i Sverige som är helt olik nutiden. (och ändå är det inte så länge sedan.)

De vackert oskarpa filmbilderna har fått en extra tidsprägel genom användande av ett riktigt grovt raster. Rena brottarrastret om du frågar mig! Men det ger just den där tidsandan som stämmer överens med bilderna.

Thomas Koppfelt, professor i Media och Estetik har skrivit ett lärt efterord. Vid läsning av hans text kan man låta tankarna vandra vidare i frågor om vad en stillbild eller en rörlig bild egentligen är. Och hur bilden hänger ihop med det verkliga minnet.

Jag brukar tänka, att när man ser en bok (eller en utställning) som får en att känna sig inspirerad att själv göra något eget; då är det ett arbete som är bra.

Det här är en sådan bok.

Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg

IMG_5749

IMG_5750