Om fotoboken | Changed Positions
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2345
post-template-default,single,single-post,postid-2345,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Changed Positions

fribergoms

Maria Friberg

Writers: Lorella Scacco, Michelle Marie Roy

English, Swedish

Graphic designer: Patric Leo

 Art and Theory Publishing 2015

ISBN 9789188031013

Fem män iförda sobra kostymbyxor och svarta snörskor sitter på rad i ett konferensrum. Kameran som agerar likt ett oinbjudet barn kryper inunder bordet och snappar upp deras underkroppar medan överdelarna förblir dolda. Verket heter Somewhere Else (1998) och är ett utpräglat exempel på Maria Fribergs intresse för schabloner – särskilt de av män – vilka hon kritiskt vrider och vänder på tills de når en alternerad nivå.

fribergins

I den nya retrospektiva boken Changed Positions återkommer dessa ”maktens representanter” med jämna mellanrum. Ofta går de vilse i vilda landskap och försjunker i tomhet. I Almost There (2000) guppar en grupp välklädda herrar likt lealösa dockor i en azurblå pool och deras kroppar verkar befriade från ansvar och kraft. I den romantiska Still Lives-serien skildras kostymsnubbarna däremot var och en för sig, liggandes vid reflekterande vattendrag eller sittandes i snötäckta skogar. Deras ansikten och kroppar spricker upp när de tror att ingen ser– slutligen en stund av värnlöshet och vila. Friberg riktar kameran mot den manliga grupptillhörighetens sköra ridå, en konstruktion som verkar lika handikappande som någon kvinnlig stereotyp.

Förutom de iscensatta fotografierna på sårbara män rymmer boken ett stort antal bilder på barn vid datorer i kala, slottslika rum. Mest ironisk och ledsam ter sig företeelsen i fotografiet där en samling barn i tioårsåldern sitter böjda över sina mobiler, isolerade i en gemenskap. Med nedåtvända ansikten och koncentrationen svävande någon annanstans fungerar de som träffande representanter för ”Facedown Generation”. Denna maniska upptagenhet av digitala prylar är visserligen inte begränsad till en viss ålder – den märks överallt. Scenariot Friberg konstruerar ter sig märkligare på bild än det gör i verkligheten då vi numera har blivit så vana vid att se det i våra dagliga liv. Och denna oro måste göra något med oss, isolera och omdana oss på något vis.

Changed Positions är en rikligt illustrerad bok tillika väl fungerande introduktion till Maria Fribergs konstnärskap. Dessutom innehåller den två essäer av Lorella Scacco och Michelle Marie Roy. I bild efter bild övertygar Fribergs skarpa känslighet varför hon tillskrivits en sådan betydande roll inom den svenska fotografin. Oavsett om hon skakar på normativa strukturer eller belyser postinternettidens förrädiska ensamhet förblir udden vass. Överlag impregneras fotografierna av en stark längtan efter flykt. Fast symboliken blir lite väl tydlig och lättdechiffrerad för min smak, fångar den upp många viktiga frågor som genomsyrat samhällsdebatten och fotokonsten, från och med 90-talet fram tills i dag. Därutöver är det en utmärkt bok för de som fortfarande lever kvar i villfarelsen att tårar bara genereras av kvinnor.

Sara Arvidsson, kritiker i Göteborg.