Om fotoboken | Black Friday
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2398
post-template-default,single,single-post,postid-2398,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Black Friday

IMG_4855

 

Det här är en fruktansvärd bok, en riktigt vedervärdig bok. Men det beror då inte på fotoförfattaren, utan på tingens ordning. Jag skall förklara mig.

Kent Klich har tidigare skildrat situationen i Gazaområdet i två böcker, Gaza Photo Album och Killing Time. Black friday är den tredje i serien. I alla tre böckerna har han använt ett bildspråk som vid första anblicken ser nästan fridfullt ut men som vid ett närmare betraktande innehåller oerhört mycket mänskligt lidande. Man häpnar och förfäras över den ondska och dumhet som utförs av stridande parter. Den krigsförande parten i detta fallet är till största delen staten Israel.

Bakgrunden till just denna incident är att en israelisk soldat har blivit tillfångatagen av Hamas soldater och sårad blivit nedsläpad i en tunnel. Detta får den Israeliska armen att löpa amok. Under tre dagar, 1-3 augusti 2014, dödades drygt 250 civila palestinier. Över den lilla byn Rafah på Gaza-remsan släpptes över 2000 granater och bomber av olika slag. I jakten på den tillfångatagne soldaten beordrade en israelisk befälhavare följande “I instructed the solider next to me to open fire if he identified any figures-even if it ment killing or wounding Hadar Goldin.”

IMG_4858

Det hela blev naturligtvis en katastrof. Förutom den israeliske soldaten , som aldrig återfanns, fick, för att nämna några, Abdel, 1 år, Anseel, 17 år, Mohammad, 37 år och Harbi, 63 år sätta livet till.

Undrar bara vad de och ytterligare 250 personer hade gjort för ont?

Men bildspråket då? Klich har helt anammat tanken att det är berättelsen som är det viktiga. Vi läsare som gärna går igång på finurligt komponerande eller intima och chockerande bilder får inte mycket att titta på. Allt underordnas berättelsen.Och det blir otäckt effektivt.

Boken öppnar med några videoframes från den 1 augusti. Vi se människor som är på väg tillbaks för att se om sina hem. Det har proklamerats ett tillfälligt vapenstillestånd. Strax skall helvetet bryta loss.

I texter som är ett utdrag ur rapporter från organisationerna Amnesty International och Forensic Archtecture får vi följa skeendet timme för timme. Flygbilder visar hur armen med stridsvagnar och bulldozrar fullständigt utplånar ett område strax utanför Rafah. En bildserie visar ett område som är helt förvandlat till en sandhög med några få uppstickande byggnadsdetaljer.

I bokens centrala kapitel är det som att vandra på en kyrkogård. De avlida presenteras med namn, ålder och bild. Dessa passfoton, id-bilder eller familjeporträtt berättar på ett hänsynslöst pedagogiskt sätt om det övergrepp som begåtts.IMG_4856

Boken avslutas med en serie bilder på till synes slumpvisa delar av en gata eller en väg. De är inte slumpvisa! Här, just på dessa platser har människor brutalt mördats av bomber och granater.

Det finns inte längre några spår av illdåden annat än möjligtvis en grop i marken, ett gupp som man lätt passerar över med bilen.

Det här är en mycket upprörande bok. En bok som kräver att läsaren läser med eftertanke och lägger in sina egna erfarenheter i läsningen. En grushög, en vägstump och ett lite suddigt skolfoto av en elvaårig flicka kan bli djupt gripande och väcka en oerhörd ilska, om man förstår sammanhanget.

IMG_4857

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg.

P.S. Soundtrack till den här boken är naturligtvis Telegram till en bombad by av Cornelis Vreeswijk.

Finns på youtube.