Om fotoboken | Stadens lockelse.
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2142
post-template-default,single,single-post,postid-2142,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Stadens lockelse.

B1X2X0rIYAAwIXL

Bag Saga Blok

Krass Clement

Gyldendal 2014

223 sidor

ISBN 9788702168167

Riktigt vad titeln betyder har jag svårt att tolka. ( Fritt översatt står det antagligen: I kvarteret bakom Biografen Saga) Boken handlar om Köpenhamnstadsdelen Vesterbro och om den numera rivna biografen Saga. Men egentligen handlar den om något helt annat. Tiden kanske, eller om ensamhet och ibland om gemenskap. Clement har fotograferat på Vesterbrogade under tiden 1963-2010. Vi möter folk på gatan, och i de slitna lägenheterna, i de en gång så eleganta kvarteren.

Men som ett underligt förspel visas tre färgbilder på några människor i ett parkeringsgarage: En av personerna läser en bok som i storlek påminner om den jag just nu tittar i. När jag kollar på google street view så blir händelsen avslöjad. Den tunnhårige mannen på bilderna är naturligtvis fotografen själv och de står i parkeringsgaraget Saga som ligger på samma plats som biografen en gång låg. De studerar antagligen en dummy till just den här boken.

Bokens övriga bilder är med några få undantag svartvita. I en serie bilder rör sig fotografen bakom fasaden på biografen. Mörka bakgårdar med tegelmurar som bär på tecken från för länge sedan rivna grannhus. Först efter ett tiotal sidor beger sig fotografen ut på gatorna, fångar människor mitt i steget i vardagen. En vardag som för en prostituerad kan vara att ta emot en kund, för en annan att drömma sig bort på en spårvagn på väg någonstans. Några gubbar i hatt tittar nyfiket in i en porrbutik. En handelsman väntar på dagens första kunder utanför butiken.

imgres

Man kan se att Clement arbetar snabbt, ett ögonkast, en, två eller tre bilder, sen är händelsen förbi.Han arbetar gärna med flera bilder i ett filmiskt flöde. Men han är ingen osynlig fotograf, han ger sig in i intima rum och i dramatiska situationer.

Ofta får vi ana oss till vad som sker. När man betraktar bilderna noggrant så kan man gissa sig till en berättelse. Och kanske är själva berättelsen inte är så viktig. Det man bär med sig från den här boken är mer en stämning, en känsla.. Som ett minne eller en dröm från en stor stad, från en tid som var.

Krass Clement tillhör de där fotograferna som är ganska okända, åtminstone i Sverige. Ändå så har han en gedigen verkslista bakom sig med nästan en bok om året sedan 90- talet. Totalt har han gett ut 21 böcker. Hans böcker är ofta slutsålda och eftertraktade och när jag besökte Mois de la Foto i Paris i höstas mötte jag en tysk antikvariatsbokhandlare som stolt berättade att han minsann hade alla Clements titlar. När jag letade efter hans böcker i Bookfinder hittar jag ingen till ett pris under tusenlappen. Hans tidigare Köpenhamnsskildring från 1987 Byen bag regnet kostar mer än tio gånger så mycket och hans bok om en irlänsk pub, Drum, har fått äran att återutges i den populära serien Books on books på det amerikanska förlaget Errata.

 

A-Prepetual-Season_-1

A Perpetual Season

Mack 2014

17 x 22 cm

80 sidor

ISBN 9781910164051

 

Det här är en gåtfull bok. Bilder av arkitektur, lätt sliten arkitektur. Men vi rör oss ändå i moderna stadsdelar. Oklart i vilken stad. Det handlar om utestängdhet. Vi befinner oss på utsidan av trappor som vi inte vet vart de leder. Här är sådana där dörrar i stål som ingen öppnat på trettio år Sådana som ofta återfinns på baksidan av köpcentra. Lufttrummor som inte var där från början och igenmurade dörröppningar.

A-Prepetual-Season_-14

A-Prepetual-Season_-10

Det finns en exakthet och en formkänsla i bilderna som gör att man vill titta länge. Människorna som rör sig i stadsrummet är på ett underligt sätt samtidigt  både i rörelse och stillastående. Inte på grund av snabb slutartid utan mer som om de eftertänksamt målats av. Min konstnärligt utbildade vän pratar entusiastiskt om gyllene snittet och  om en mans skjorta vars veck påminner om 1400-tals målaren Piero della Francesca.

Hursomhelst, det är en vacker liten bok av en fotograf som jag aldrig hade hört talas om. Bokförlaget Mack har en förmåga att hitta och lyfta fram fram förmågor som inte är mainstream. Detta är hans andra bok , Den första The significant Savages uppmärksammades nyligen i tredje delen av Parr Badgers The Photobook, a history.

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg