Om fotoboken | 8 Women
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
1860
post-template-default,single,single-post,postid-1860,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

8 Women

 

 

Collier Schorr

Mack 2014

ISBN 9781907946424

GIRLS WHO ARE BOYS
WHO LIKE BOYS TO BE GIRLS
WHO DO BOYS LIKE THEY’RE GIRLS
WHO DO GIRLS LIKE THEY’RE BOYS
ALWAYS SHOULD BE SOMEONE YOU REALLY LOVE

Blur, Girls and Boys

 

Plattbröstad, androgyn och rådjurslik, danska modellen Freja Beha Erichsen har någonting som tilltalar många. Hon skulle också kunna beskrivas som en träffsäker inkarnation av fotografen Collier Schorrs specifika preferenser; späd och manhaftig på en och samma gång. En anomali och en sann musa.

Collier Schorr verkar alltid attraheras av det obskyra och motsägelsefulla, en instans där de traditionella normerna undviks eller inte har uppfunnits än. I Blumen hängde hon upp blommor i linor, underliga installationer som mest påminner om flödande skrift i luften. Svettiga brottare, pojksoldater och butchiga tjejer är också populära motiv i Schorrs estetiska universum. Men dessa på ytan så hårda individer avslöjar nästan alltid sprickor av känslighet, glipor där Schorr låter oss kika in.

Den nya boken 8 women (kan titeln måhända vara inspirerad av François Ozons film från 2002? ), som presenterar en samling arbeten från mitten av 90-talet och framåt – en del tagna i uppdrag för diverse modemagasin, andra hämtade från den egna produktionen – visar de fragmentariska spår som vi numera har kommit att sammanknippa med Schorr. Teckning blandas med foto, och Schorrs förkärlek för appropriering syns i de fall bilderna har vikts lager på lager eller saxats ut slarvigt med en del av modereportagets text kvar i hörnen. Vissa bilder är snarlika, likt kopior, med små avvikelser som framträder subtilt. En fysisk kvalitet tränger upp: bilden går från plan yta till materiell textur. Här dyker Freja Beha upp igen. Någonstans visas modellen topless med ögon kraftigt inringade av svart utsmetad kajal. Sensuell men absolut inte porrig. På ett annat uppslag ses hon i ett ögonblicksfoto – snabbt, diffust och närgånget – som från en rusig kväll. På resten av sidorna får vi följa bilder av läckra pojkflickor, en skir fager pojke visar upp ett sminkat ansikte medan lemmen lämnas bar, på andra sidor skymtar foton av en ännu mer abstrakt karaktär.

 

 

 

Trots att många av Schorrs foton vanligtvis avbildar personer med osedvanligt snygga kroppar och ansikten, också betraktat ur ett konventionellt normativt perspektiv, vilket man givetvis kan kan ha åsikter om, gör den ofulländade och processbaserade presentationen ofta de avbildade individerna mer mänskliga och komplexa. Den platta kalla ytan som annars är så vanlig i modefotografi undviks härmed, vilket känns skönt. Allt lämnas i en ofullständig och tillåtande mellanfas. Till skillnad från Richard Prince (som faktiskt har författat denna boks förord) eller Richard Kern, som båda under många år har visat stor förkärlek för farliga indieflickor med förförisk attityd, reser sig Schorrs foton från denna mark av generaliserad sexighet till en bredare och intressantare atmosfär. Begäret känns men det reduceras aldrig till en våt fantasi, det är fortfarande mångbottnade personer som fotograferas då de aldrig verkar kontrolleras eller objektifieras fullt ut.

8 Women är knappast Schorrs tydligaste bok men en av de bättre. Till en början kan den tyckas hafsig och att bilderna har placerats i en slumpartad röra. Efter några genomläsningar blir den dock bara bättre och bättre. Den ofärdiga formen ringar in Schorrs återkommande gender-bender-tema rent formmässigt med sin chifferlika struktur och luftiga känsla. Rekommenderas!

 

Sara Arvidsson, skribent i Göteborg