Om fotoboken | Skriftserien Negative
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2131
post-template-default,single,single-post,postid-2131,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Skriftserien Negative

 

 

Imprint_tum 

Imprint
Visual Narratives in Books and Beyond
152 sidor
ISBN9789198087444
Det har hänt något när det gäller teoretiska texter om fotografi. På svenska, kanske man skall tillägga. Det har tidigare varit rätt tunt i fototeorihyllan. Gösta Flemming gav ut en bok skriven av Fred Ritchin Bildens förändrade värld- den kommande revolutionen inom fotografin i början av 90-talet. Den framstående författaren John Berger kom med några essäsamlingar som står sig än idag. Gisele Freund, Fotografi och samhälle och Susan Sontags böcker kom ut i små pocket upplagor.
De senare åren har en mängd böcker som behandlar fotografi dykt upp. Ett av de förlag som varit mest aktivt i den genren är Art & Theory, ofta i samarbete med Hasselbladstiftelsen och Akademin Valand vid Göteborgs universitet.
Ett exempel på det är den här trilogin böcker som verkar vara de första i en pågående skriftserie, betitlad Negative. Redaktörer för serien är Hans Hedberg, Gunilla Knape, Tyrone Martinsson och Louise Wolthers.

En av de tre handlar om fotoböcker. Gerry Badger inleder med en artikel som varje fotoboksproducerande fotograf borde läsa. Den handlar om hur man disponerar sin berättelse. En ganska komplicerad sak som som inte blir enklare av att läsaren av en fotobok ofta börjar läsa i slutet eller mitt i, eller bläddrar lite fram och tillbaka. David Bate och Bettina Lockeman går ytterligare på djupet angående de enskida bilderna som en del av ett större verk. En fotobok är alltså inte en hoprafsad samling bilder lika lite som som en poesibok består av ett antal slumpvisa nedtecknade ord.
En avslutande intervju med fotoboksförläggaren Michael Mack om den digitala fotoboken kontra den analoga ger en insikt i vilka tekniska problem som fortfarande råder när man vill ge ut en digital bok. Här belyses också hur man kan kombinera den fysiska bokens känsla av objekt med den digitala bokens närmast oändliga möjligheter till att kombinera ljud , film stillbild och interaktivitet. Kanske är det så framtiden ser ut, en app och en fysisk bok ges ut samtidigt.

Tommy Arvidson

PS Böckerna är förutom sina intressanta texter också, som det heter, rikligt illustrerade.

 

Sara Arvidsson och John Webb har läst de två andra böckerna i Negative serien:

 

BROKEN_tum

 

Broken

Environmental Photography

ISBN 978-91-980874-6-8

The Hasselblad Foundation and the University of Gothenburg have for many years arranged symposia that have set out to investigate and research photography and its practice. Together with the publishers Art and Theory they have created a series of publications, which they have called “Negative”. One of these publications is the book Broken, Environmental Photography, a collection of essays from some prominent and experienced people in the field.

I was present in Gothenburg for the lectures the texts are based on. Mark Klett I have listened to twice – once previously in Plymouth, (where Liz Wells is a professor) and I was deeply impressed with his photographs and investigative, long-going insight into what makes landscape photographers choose a particular view. Liz Wells apart from teaching and curating has written a number of books, which have become classic “must have” titles in photographic theory. Kate Palmer Albers is assistant professor at the University of Arizona. She is also the author of a number of publications – her specialty is the History and Theory of Photography, with a strong interest in “geolocational technology and landscape”. Chris Wainwright is an artist and curator with a long line of international exhibitions and works. Anne Noble is a photographer and professor of fine art and photography at Massey University, New Zealand. Colin Westerbeck is an author, curator and teacher on the history of photography in the USA and writes regularly about photography in a number of journals and blogs.

The presentation of the texts in the book has been split into two halves – English first and Swedish last. This makes for both pleasant and easy reading, but a problem needing a solution, when texts refer to images. The designers Sandra Praun and Jonas Bard came up with a simple effective answer – the images are re-reproduced small alongside the Swedish texts and this works well, and the original larger images are easily found when detail is needed.

This book with its 224 pages is packed with knowledgeable insight and observation that is conveyed clearly and with a language that is accessible, without heavy theoretical terminology. The images are printed satisfactorily, but Broken is not a coffee table book of images, it is a book to be read, discussed and thought about – a book to go back to.

For instance, even though I am very familiar with Robert Adams work and writings, Colin Westerbeck’s essay on this important photographer’s work, The Ecology of Photography and the State of Nature, gave further depth and perception. Westerbeck gives us a background to Adams work and his personality and places him in context while writing about the way the Adams images in his books are sequenced, his use of light and his “apparent” banality to get his message across.

Writing here about one particular image (Farm road and cottonwood, south of Raymer 1968), Westerbeck writes: “…It’s his way of telling us that we’ve been blinded to what’s happening all around us – that the beautiful landscape we expect to see in a photograph framed by A tree bough in this classical (i.e. clichéd) way is gone…”

The collected understanding and knowledge present in the texts of Broken make it a book that I am really happy to have in my bookshelf (and out of it). Art and Theory Publishing, the Hasselblad Foundation and Valand Academy should be commended for their work behind this publication. It is the kind of writing on photography that has been sorely neglected in Sweden.

I’ll end with another quote from the book, one that sums up the idea and philosophy of Broken this time from Mark Klett: “So my question is this: isn’t it time for a new revolution in how we photograph the land–and more importantly how we view our relationship to it?

John S. Webb

Limhamn December 2014

Foreword by The editors: Hans Hedberg, Gunilla Knape, Tyrone Martinsson, Louise Wolthers

Kate Palmer Albers
Accessing the Landscape: Photography, Technology, and Place Today

Colin Westerbeck

Robert Adams: The Ecology of Photography and the State of nature

Mark Klett

On New Topographics: Man-Altered Landscapes and Revolution

Liz Wells

Modes of Investigation: On Photography and Environment

Chris Wainwright

Squaring the Circle

Anne Noble

Bitch in Slippers

 

 

 

 

 

AUTO_sketch

Auto – Self-Representation and Digital Photography
224 sidor
ISBN 978-91-980874-5-1

Sjuklig narcissist eller sprudlande kreatör? De sociala medierna och den digitaliserade utvecklingen har haft en lång rad effekter på hur vi ser på oss själva och våra medmänniskor. I antologin Auto: Self-Representation and Digital Photography presenteras en fördjupad förståelse i essäform med tillhörande bildmaterial.

Den mest avvikande och experimentella av texterna är författad av Willem Popelier (kanske inte helt överraskande då han även är den enda konstnären i ett för övrigt forskardominerat team). Popelier inleder med en retligt självförhärligande presentation: han är en av världens bästa visuella konstnärer som arbetar med fotografi, han och hans vackra smarta flickvän har ett fint förhållande, han har så många vänner och så vidare. Jargongen är en pastisch och känns igen från Facebook och andra sociala medier där medlemmar oberoende bakgrund relativt lätt slänger ur sig materialistiska och narcissistiska påståenden. Sällan berättar man om sjukdomar, dödsfall och misslyckanden. Den självsäljande attityden befinner sig oftast ganska långt bort från den faktiska realiteten men den framkallar likväl en sfär av konkurrens och en egen estetisk presentationsform i form av exempelvis snygga selfies och ”godaste lunch”-bilden. Ett av Popeliers intressantare verk: Showgirls, fångar ett par tonårstjejer i färd med att posera framför webkameran i ett varuhus showroom. De personifierar den unga generation som har växt upp med digitalkameror och avatarer på ett utmärkt sätt. Popelier baserar verket på de 91 foton flickorna hade hunnit ta samt meddelanden från deras webbsidor, där han senare också fann de showroom-tagna bilderna. För att skydda flickornas identitet täcktes deras ansikten med rosa bubblor och deras namn ströks över, doldes. På detta sätt förstärks det generella draget i situationen – bilderna kan tänkas avbilda vilka trettonåriga tjejer som helst.

Utvecklingen är skrämmande liksom spännande, och ömsom negativ och ömsom positiv. Louise Wolthers visar på såväl möjligheterna som farorna med övervakning och digital självporträttering genom analys av några i sammanhanget relevanta konstverk. Ett av dessa är Hasan Elahis omfångsrika och fascinerande Tracking Transience (2002-idag). Idén bakom verket började ta form när konstnären stoppades och förväxlades med en misstänkt terrorist på Detroits flygplats. Elahi besvärades av FBI även senare för att så slutligen frias. Men den missmodiga känslan av förföljelse hade dock inte släppt taget om Elahi för det, han började istället sända FBI olikartad information om sina förehavanden på eget initiativ. Till slut startade han sidan trackingtransience.net, där man kan följa hans förflyttningar i realtid än idag: ett maniskt och subversivt självförsvar gentemot utomstående övervakning. Här ligger Elahi alltid ett steg före och kontrollen ligger i hans egna händer. Med detta exempel, och några fler, påpekar Wolthers på hur den dominanta ordningen kan utmanas och alterneras genom oväntad interaktion av enskilda aktörer. I boken ingår också Sarah Kembers text om sambandet mellan Ubicomp och fotografi samt en intervju med Daniel Trottier, där till exempel frågan om vad det kan innebära att inte vara med Facebook finns med.

Auto är en intressant introduktion till forskning av nutidens tekniska accelerering och de sociala konsekvenser denna kan tänkas bidra till. Här debatteras inte den trötta frågan huruvida den digitala kameran tar sämre fotografier än den analoga eller inte, utan fokus riktas istället på vilka konsekvenser de nya fotografiska teknikerna och presentationsformerna kan ha på vår integritet och självbild. Oavsett om utvecklingen är bra eller dålig har den haft en avgörande påverkan på vår vardag och våra vänskapliga förbindelser. Ibland hör man rapporter om mobbing i samband med sociala medier: skolungdomar vågar inte duscha på grund av rädslan över att någon av deras kamrater ska fånga dem nakna på bild och nya appar gör det möjligt att sprida nedsättande påståenden anonymt. En semester kan lätt hackas sönder på grund av att en medresenär envisas med att ständigt lägga upp nya fantastiska dokumentationer av rosa solnedgången, härliga drinken, fräschaste salladen, roligaste vänninnegänget med mera på Instagram eller Facebook. Den avgörande skillnaden inträder emellertid när resan bokas just efter vilken landskapsvy som är mest FB-vänlig. Fast där kanske vi är redan?

Sara Arvidsson