Om fotoboken | Imagine
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2851
post-template-default,single,single-post,postid-2851,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Imagine

imgagine.jpg

Imagine

Erik Johansson

Max Ström 2016

ISBN 9789171263704

Fotografi har från sin födelse haft en provokativ påverkan på människor. Eftersom fotografiet avbildar en del av verkligheten lockas vi nästan oemotståndligt till att manipulera bilder. Oscar Rejlander skapade redan 1857 en bild som bestod av trettio olika negativ, “Two ways of life”.

Och så har det fortsatt. John Heartfield häcklade Hitler före och under andra världskriget, med sina collage.

Under Sovjettiden trollades politiker som hamnat i onåd helt enkelt bort från de officiella bilderna. Men ibland glömde man att radera kroppen, så om man tittar noga på bilder från Sovjetunionen på 60 och 70-talet kan man finna huvudlösa överrockar.

Och sen kom Photoshop. Och alla spärrar släppte. Jag har själv vid något tillfälle, när en person på en gruppbild blundade, bytt ögon på honom.

Erik Johansson går mycket längre. Han vänder ut och in på hus, eller hela landskap, låter människor veckla upp vägar eller hänga upp nya verkligheter på gamla. I Johanssons värld kan man ro med båt över en fjällhed eller sy ihop ett snötäckt landskap. Eller klippa sönder ett hus med en jättelik sax.

Förvånansvärt ofta använder an sig i sina bilder av optiska synvillor. Trappor som går både upp och ner samtidigt. Sådant som målande konstnärer i alla tider använt sig av.

_DSC0339.JPG

 

Så på något sätt arbetar han ganska old school. Många av dagens fotografer inom genren postfotografi arbetar heller med klippa och klistra tekniker. Se till exempel Brandon Juhasz eller Julia Borissova.

När Johansson är som bäst så skapar han bilder som får mig att tänka på gamla romantiska målningar som Grindslanten eller kanske illustratören Kurt Ards omslag till Allers veckotidning från 50-talet.Inte för att dom är lika, men för att dom har samma stämning.

imainsi

Ibland blir bilderna alldeles för utflippade och lite poänglösa. Dom liksom tappar kontakt med den fotografiska illusionen.

För att som fotograf riktigt låta sig imponeras av hans vyer så skall man se dem i stort format, som vi kunde göra på Fotografiska i våras. Där ser man vilket fantastiskt hantverk som ligger bakom bilderna.

Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Göteborg.