LA RESIDENCE.
J H Engström. Journal 2010.
ISBN 9789197762557
Engström har vandrat runt på Bryssels gator med sin kamera, suttit på krogar och barer. Det handlar om tillfälliga möten och om kulturlandskapet. Han har lyckats ladda skenbart banala motiv med ödslighet och en slags väntan.
Här, just här, på den här dammiga parkeringsplatsen där det märkligt nog bara står WW Golf bilar, 4 stycken. Där kommer något avgörande att hända, eller har redan hänt. Den där ödetomten som är som hämtad ur The Wire, har också något ödesmättat över sig. Dom där sjukt många kablarna som försåtligt slingrar sig runt ett gathörn, Är det hela Echelon som samlar sin information där eller?
Jag försätts i ett tillstånd av förstämning när jag betraktar bilderna från de ödsliga gatorna som ger mig déjà vu upplevelser av filmen Alpaville. Men det är en slags kreativ förstämning. Den där bilden med kablarna skulle jag gärna ha på min vägg som en slags påminnelse om något jag inte riktigt förstår.
Det är nästan uteslutande män som Engström porträtterar, de ser slitna ut, så slitna som vi alla ser ut när vi avbildas med hjälp av en oförsonlig blixt. Men där finns alltid en glimt i ögat ” Vi skall visa dom jävlarna”. Scenen är oftast en gata eller en bar.
Bilderna är gjorda som triptyker, man viker ut boksidan och får se människan i tre olika bilder. Det blir lite som att betrakta en film i ultrarapid. Boken måste läsas i ett lugnt tempo. Vika ut och sedan vika in igen. Alltså tid för eftertanke.
Sin kvinna har fotografen avbildat naken nästan svävande mot en vit bakgrund. Hon befinner sig långt borta från männens och barernas gemenskap. Det är kärleksfulla bilder som står i kontrast till de evigt rökande männen på krogarna.
Engström låter varje bildsekvens åtföljas av korta dagboksanteckningar. Ibland små berättelser, ibland sentenser, som så här;
12.3.2003
Ibland får jag för mig att vissa fotografer vill förklara världen med sina bilder. Då slår jag bakut och får lust att fotografera igen.
I denna perfekta bildvärld där käcka, skarpa, engagerande, politiskt korrekta bilder sköljer över oss är det skönt att försjunka i J H Engströms stökiga, brötiga, ibland oskarpa men ändå väldigt medvetet precisa bildvärld. En högst personlig bildvärld som ändå har en slags allmängiltighet. Den förklarar inte världen men visar att vi är alla ganska lika. Vi har alla stått i hissen och sett de där nerpissade metallväggarna passera förbi. Och vi har alla funderat över vilka historier de ensamma männen vid bardiskarna bär på. Så här kommenterar han själv sin bok
04.07.2003
Vad handlar mina bilder om?
Välj själv!
(Tidigare publicerad på Dagensbok.com)
Tommy Arvidson, fotograf och skribent i Malmö.