Om fotoboken | Samtidsarkeologi 2
En sida helt ägnad åt fotoböcker
Fotobok, Fotoböcker, böcker, foto, Photo books, photobook, Tommy Arvidsson,
2105
post-template-default,single,single-post,postid-2105,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.5,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Samtidsarkeologi 2

espomslag

Espen Tveit

Eget förlag

ISBN9788299431835

Det finns någon slags uppgivenhet i den här boken. En väldigt sympatisk uppgivenhet. Lite som: Äsch, det blev inte som vi tänkte oss, men vi ställer oss lite bredbent med armarna i kors och konstaterar att det kan nog fungera ändå. Nu går vi på nästa jobb.

espinsid

Så där står lyktstolparna mitt ute i snårskogen, trekammarbrunnen står bortglömd på en skogsbilväg. Ingen kommer någonsin att slänga tomglas i de två tomglas-igloos som står på kanten till ödemarken. Cementbyggnationen som står kraftfullt framåtriktad, kanske aldrig blir färdigbyggd. Ändrade planer, nya budgetanalyser…

Ja vi har väl alla sett de här platserna? Någon gång när vi svängt av stora vägen, hamnat fel och kommit in på mindre vägar som slutar i en öppen plats fylld med märkliga rostiga saker..

Espen Tveits bilder är däremot allt annat än uppgivna. De är väldigt precisa, formsäkra. Påminner lite om Gerry Johanssons bilder eller John Webb ( om han hade gjort fyrkantiga bilder). Enkla bilder, det viktiga i mitten, men ändå med någon slags mystik som gör att vi undrar vad vi ser.

Och visst är det en samtidsarkeologi han ägnar sig åt. Han letar kärleksfullt upp de där halvt övergivna platserna och föremålen som hamnade på baksidan eller kom på kant med utvecklingen.

Jag tror att den här boken kan tas fram ur bokhyllan om tjugo år och fortfarande fascinera och förbrylla. Den är väldigt otidsenlig i den bemärkelsen att det redan nu känns som om den är gjord för mycket länge sedan, tack vare det vackra lätt gultonade papperet.

 

espinsid2Något som fick mig att hoppa högt var att alla bilder är repiga, rejält repiga, över hela bilden. Jag som en gång i tiden som analog fotograf med fasa minns alla timmar med retuschpenseln. Fotografen hävdar att det inte är en app i photoshop utan ett fel på hans Hasselbladbakstycke. Jag vet inte vad jag skall tro, men efter en tid så inser jag att reporna också hör till bokens stämning av uppgivenhet. Allt stämmer, en riktigt fin fotobok!

Tommy Arvidson, skribent och fotograf i Göteborg.